home Header Image
Naamloos document

Feels like home

3 februari 2012

Ndugu in de haven van Buenos AiresHet schip met de container met onze auto is - volgens planning - op 31 januari aangekomen in de haven van Buenos Aires (BA). Eindelijk! Ruim twee weken hebben we in BA zitten wachten op dit moment. Voordat we onze reis begonnen, waren we niet van plan om zo lang in BA te blijven. Maar doordat het schip een onweg via Las Palmas maakte, duurde het transport van Kaapstad naar BA een maand, twee weken langer dan verwacht. Maar het gaf ons wel de tijd om allerlei noodzakelijke en nutige zaken te regelen. En ook om eens even tot rust te komen na vijf maanden een zwervend bestaan, waarbij we heel vaak dagelijks of om de dag weer verder trokken, op weg naar een volgende bezienswaardigheid. In BA en in het appartementje dat we hier voor ons zelf hebben, voelen we ons na twee weken aardig thuis, net als in Kaapstad, waar we aan het begin en aan het eind van ons Afrika avontuur ook wat langer waren. En dat is toch ook wel leuk: je ergens thuis voelen, zo ver van huis.

Aangezien we veel dingen uit te zoeken en te regelen hebben is het maar goed ook dat we twee weken in BA zitten. Het voelt bijna als werk, we zijn elke dag een deel van de dag druk met de voorbereidingen. Een verschepingsagent uitzoeken die ons kan helpen de auto uit de haven en door de douane te krijgen; Een (voor iedere automobilist verplichte) WA-verzekering voor de auto afsluiten; Digitale wegenkaarten van de landen die we hier gaan bezoeken downloaden van internet (waarbij we ook veel Spaanse teksten moeten vertalen) naar onze laptop en GPS; En onze website verbouwen en bijwerken.

Yvonne in Cafe La Pozia, San Telmo, BATussen al dat 'werk' door lukt het ons gelukkig ook om Buenos Aires een beetje te verkennen. Zeker de eerste drie dagen, toen Mar's collega Yvonne hier in BA was en we samen met haar de toerist hebben uitgehangen. We hebben toen bijvoorbeeld, net als in Kaapstad, de welbekende en zeer toeristische bustoer door de stad gedaan. Een toer van drie uur door de verschillende wijken van de stad in een open dubbeldekker bus. Op die manier krijg je binnen korte tijd en op een lekker luie manier een goede indruk van het stadscentrum en de omliggende wijken. En lui word je hier vanzelf, met temparaturen boven de 30 graden en een brandende zon. Verder hebben we veel gewandeld door de verschillende wijken en twee wijken ook per fiets verkend tijdens een fietstoertje met gids. Dat was ook heel leuk, want de gids vertelde heel veel over de geschiedenis en de 'geheimen' van BA en Argentinië.

San Telmo. Buenos AiresBuenos Aires is echt een wereldstad, groot, druk (heel veel verkeer en ook veel mensen op straat), veel hoogbouw en op veel plaatsen een beetje smoezelig en vervallen: mooie oude panden die slecht onderhouden worden, trottoirs met losliggende tegels en gaten erin en veel daklozen die in het vuilnis naar bruikbare zaken zoeken. De wijk San Telmo, waarin ons appartement ligt, is een leuke, gezellige wijk en heeft wel wat weg van de Amsterdamse Jordaan: smalle straten, veel mooie huizen en monumenten (maar vaak wel slecht onderhouden), heel veel restaurantjes en cafés en leuke pleintjes met terrassen. Hier voelen we ons al helemaal thuis. We gaan dagelijks vers brood halen bij het bakkertje op de hoek (net als thuis, met dat verschil dat ze hier heel veel soorten zoete broodjes hebben en bijna geen 'normale' hele broden) en halen regelmatig boodschappen bij het supermarktje daar tegenover. De Plaza Dorrego met zijn terrassen onder de bomen en de souvenirverkopers is niet al te ver weg en inmiddels ons favoriete plein.

Plaza de Mayo, BAHet echte centrum van de stad ligt op een kwartiertje lopen hier vandaan en dat is een beetje als de Dam en omgeving, maar dan grootser en indrukwekkender: een groot plein met vijvers en bomen met daar omheen een aantal grote, mooie, monumentale gebouwen en drie brede, met bomen 'beklede' straten (mooie avenues) die op het plein uitkomen. Daar vlakbij heb je ook een aantal autovrije winkelstraten, waaronder 'Florida' wat zo'n beetje de Kalverstraat van BA is: een lange, brede voetgangersstraat met grote, mooie winkels en altijd een gezellige drukte. Daarachter ligt de chique wijk, het Amsterdam-Zuid van BA zeg maar, met grote, mooie, wel goed onderhouden monumentale panden, brede, rustige straten en een paar vrij grote parken. En dan heb je, ook niet ver bij ons vandaan, de vernieuwde oude haven. Een beetje het  Amsterdamse JAVA-eiland/Piet Hein Kade van BA: oude pakhuizen aan het water verbouwd tot appartementen en restaurants met daarachter hypermoderne nieuwbouw, inclusief een aantal wolkenkrabbers. Wel mooi, als je ervan houdt en ik hou er wel van.

Buenos Aires is heel anders dan de Afrikaanse steden. Met zijn vele monumentale gebouwen, standbeelden, parken, hoogbouw en bestrate trottoirs doet het veel Europeser aan dan de Afrikaanse steden. Het doet erg denken aan de Franse en Spaanse grote steden. Dus soms is het net of we vakantie aan het houden zijn in Spanje. Maar hier geen tapas, maar flinke lappen vlees voor weinig geld. DaardTango dansers in BAoor realiseren we ons dat we niet in Europa maar in Zuid-Amerika zitten en dat Amsterdam hiervandaan nog veel verder zwemmen is dan vanuit Spanje.

In het weekend is het erg gezellig in de stad. Dan is er weinig verkeer op straat, er zijn op diverse plekken markten met allerhande 'kunstnijverheid', in de parken treden bandjes en straatartiesten op en op pleinen wordt de tango gedanst door stellen die zo wat bijverdienen. 's Avonds dansen ook de gewone Porteno's (zoals ze hier de inwoners van BA noemen) de tango op pleinen waar de terrassen hebben moeten plaatsmaken en als dansvloer dienen.

We moesten ons wel even aanpassen aan het Zuid-Amerikaanse ritme. Stonden we in Afrika om zes of zeven uur op en gingen we vaak om tien uur al naar bed, hier ga je pas om tien uur eten. Gelukkig was ons ritme in Kaapstad, door de invloed van Bregje en Marieke, al enigszins in de goede richting aangepast. Zij wilden tijdens hun vakantie natuurlijk niet al om zes uur opstaan. En ook met de moeders in Tango dansen op Plaza Dorrego, BAKaapstad bleven we lekker 'lang' in bed liggen. Maar goed, hier staan we vaak ook om acht uur op, want we liggen hier laat in bed. Je kan hier met goed fatsoen echt niet voor negen uur 's avonds dineren in een restaurant. En da's dan nog erg vroeg, de porteno's gaan op zijn vroegst om tien uur aan tafel, maar elf uur of nog later is hier ook heel normaal, zeker in het weekend. Niet dat we elke avond uit eten gaan, we hebben ook een aantal keer zelf gekookt, maar dan aten we ook wat later. Omdat het hier zo warm is ga je pas aan avondeten denken als het iets afkoelt. Dus daardoor liggen we hier nooit voor middernacht in bed. Ook omdat we vaak nog even tv kijken (dat hebben we toch vijf maanden 'gemist'), behalve Amerikaanse series die we ook in Nederland hebben (in 't Spaans ondertiteld) ook veel tennis (de Australian Open) en zelfs een - behoorlijk slechte - Nederlandse film (met Waldemar Torenstra en Sophie Hilbrand), gewoon in het Nederlands met Spaanse ondertiteling.

IJsje etenWe hebben ook een dagje en nachtje in Uruguay de toerist uitgehangen.'s Ochtends vroeg hebben we vanuit BA de boot genomen naar Colonia del Sacramento. Dat ligt aan de overkant van het water (de Rio del Plata, waar BA aan ligt) en is een ruim uur varen hier vandaan. Colonia is een leuk, oud stadje aan het water. We overnachtten daar in een hostel en voeren de volgende ochtend weer terug naar BA.

Nu hebben we onze Ndugu weer en kunnen we op weg. 'On the move'. Want in onze kleine, maar stoere camper, daar voelen we ons pas écht thuis! Ook al is het best fijn om uit je bed te stappen en binnen een paar meter op je eigen toilet te kunnen gaan zitten, in je eigen douche te gaan staan en meer van dat soort basale zaken die jullie thuis heel normaal vinden. Dat was voor ons twee weken luxe. Dus nu weer normaal doen, zoals we gewend waren in Afrika. Ons Zuid Amerikaanse avontuur gaat wat ons betreft echt beginnen! Wij hebben er zin in.