home Header Image
home Header Image
Landcruiser ingeblikt

Landcruiser ingeblikt...

We komen net voor lunchtijd aan bij Damco en worden via onze contactpersoon Jolanda doorgestuurd naar Patrick die ons weer doorstuurt naar John en Aad, de mannen van het laden. Zij gaan net lunchen als we de auto af komen leveren bij loods B. "Geef de sleutels maar, dan laden we hem na onze lunch." Wij leggen uit dat we graag bij het laden willen zijn en gelukkig, dat is geen probleem. Maar dan moeten we even wachten tot na de lunch.

LC in de loodsEen half uurtje later rijdt Harald de auto de loods in. Met wat steken kan de auto maar net de bocht nemen tussen allemaal stellingen en hoog opgestapelde pakketten door. Harald parkeert de auto voor de container waarna Aad eerst de hoogte van de deuropening van de container meet. "1,26 meter hoog", zegt hij." Dan meten Harald en Aad het hoogste punt van het dak van de auto. "1,26", is de conclusie. Dat wordt dus spannend. "Als het nodig is kunnen we banden wat aflaten", zegt Harald, "maar laten we het eerst zo proberen."

LC past net in de container Harald rijdt op aanwijzing van Aad de auto centimeter voor centimeter de container in, terwijl een van de andere aanwezige jongens op een kruk klimt om te kijken of het past. En ja hoor, het gaat net. De auto past precies in de container; boven een paar centimeter over, voor en achter de auto zo'n 30 cm en naast de auto net genoeg ruimte voor Harald om zich uit de auto te wurmen. Terwijl Aad de auto begin vast te zetten met spanbanden, knopen we een praatje met hem aan. Hij doet dit werk al jaren. Ze krijgen regelmatig auto's om te verschepen, maar ook veel groter zaken, zoals kranen van 400 ton en dergelijke.

Aad bij de LC Aad klinkt als een zeer ervaren man en praat er gezellig op los. Terwijl Aad de spanbanden vast maakt leggen de andere twee jongens houten keggen onder de wielen en slaan die met grote spijkers vast in de vloer. "Zo, die komt echt niet van zijn plek", zegt Aad tevreden. Ondertussen heeft Harald de accu's ontkoppeld, om te voorkomen dat die leeg lopen. "Zullen we de deuren dan maar dicht doen?", vraagt Aad. De deuren gaan dicht en niet veel later wordt de container weggereden en iets verderop op het terrein geparkeerd.

Even later melden we ons weer bij Patrick en vragen wanneer de container wordt verzegeld. "Dat gebeurt straks, voordat hij het terrein af gaat, maar ik kan het ook nu meteen doen als jullie willen." Dat willen we wel graag, dus lopen we met Patrick naar de container en zijn we ook getuige van de verzegeling.

Oké, dat was het dan. De Landcruiser is ingeblikt en begint zijn avontuur. Wij volgen hem over drie weken. Wij hebben er nu wel heel veel zin in en willen eigenlijk niet meer wachten...

Nederland