home Header Image

Op bezoek bij Har en Mar

Gastverslag door Marieke Leenhouts

31 januari 2012

Hmmm chocoladelettersOud en nieuw staat dit jaar in het teken van de Tafelberg in Kaapstad. Har en Mar reizen inmiddels niet meer alleen, maar zijn in gezelschap van goede vriendin Bregje en nichtje (van Mar) Marieke. Bregje en ik zijn vlak voor Oud en Nieuw aangekomen in Kaapstad en hebben gelukkig de gewilde boodschappen uit Nederland mee kunnen smokkelen: kaas, hagelslag, drop en dextro. Ook Sinterklaas heeft nog aan Har en Mar gedacht en chocoladeletters en marsepein meegegeven. Har en Mar zijn blijkbaar lieve kinderen geweest het afgelopen jaar, ongelooflijk maar waar...

Oudjaarsdag begint met de laatste opgave van het jaar: de Tafelberg te voet beklimmen. Vol goede moed gaan we 's ochtends heel vroeg (voor sommigen) op pad. We kiezen voor het Pletteklip pad, een gewild pad want we zijn beslist niet de enigen noch de eersten. Als we om 9 uur aan de voet van de berg staan, komen er zelfs al weer mensen naar beneden gelopen. De kabelbaan doet het namelijk niet vanwege te harde wind....

Uitzicht op Kaapstad vanaf de Tafelberg

Het pad gaat meteen steil omhoog, kronkelend tegen de helling op. Onderweg staan we regelmatig stil om even op adem te komen en het uitzicht over Kaapstad te bewonderen. We lopen over rotsachtige grond met grote keien en lage struiken, het beroemde fynbos van de Kaapregio. Sommige struiken staan in bloei en hebben prachtige bloemen in wit, roze, paars en geel. Er staan ook veel groene vetplanten tussen. We herkennen niet veel, behalve de paardenbloem. Ja, ja, die hebben ze ook hier!

Het pad kronkelt verder, en verder, en verder, en verder. En omhoog, omhoog, omhoog, omhoog, om... U snapt 'm, het is behoorlijk klimmen. De top van de Tafelberg ligt op 1086 meter en al gauw voelen we ons ware berggeiten. Onder leiding van de Beklimming Tafelbergminst geoefende wandelaar (ondergetekende, nicht Marieke) gaat het gestaag verder. Ik hou de pas erin want het is belangrijk "ritme te houden". De echte cracks gaan echter rennend naar boven en passeren ons eerst bergopwaarts, met een tempo waarin ze met 47 minuten op de top staan (echt waar, je hebt van die gekken). Een eind verderop komen we ze weer tegen, maar dan hebben ze de top al gehad en gaan bijna vliegend weer naar beneden. Het zijn meer evenwichtskunstenaars die van kei naar kei springen dan klimmers. We kijken ze met verbazing (en toegegeven, lichte jaloezie) na en als we (voor het moment) uitgehijgd zijn, klimmen we weer verder omoog.

Na een goed uur klimmen, wordt het pad nog steiler en smaller. Het wordt lastig om afdalende klimmers te passeren, we lopen in ganzepas en als je een paar stappen terug omlaag moet om iemand langs te laten, zie je ineens hoe steil de berg is. Ik zeg een schietgebedje op en hoop dat de wind gaat liggen zodat de kabelbaan weer kan draaien en we niet naar beneden hoeven te lopen. Het is behoorlijk eng om de diepte in te kijken!

Halverwege de Tafelberg

Na bijna twee uur klimmen, komen we aan het laatste en steilste stuk. Een kloof, een spleet van de Tafelberg, die we door moeten klimmen om aan de top de komen. De wind waait erg hard en soms ben ik zelfs bang mijn evenwicht te verliezen vanwege de wind. Het is ook behoorlijk koud geworden, en ondanks dat we erg warm zijn van het klimmen, hebben we allemaal een trui aangetrokken. Het wordt spannend en ik begin nog meer te verlangen naar de top! Als we even stil staan om op adem te komen, dicht tegen de berg aan om zo min mogelijk wind te vangen, is het uitzicht wel adembenemend. Ver beneden ons ligt de kom waar Kaapstad in ligt. Naar links zien we de top van Lion's head, een berg van 669 meter die uitloopt in de heuvelrug van Signal Hill. Aan de voet daarvan ligt downtown Kaapstad en de haven. We kijken verder uit over de stad en het water, we kunnen Robbeneiland zien liggen en aan de overkant van de baai ligt Blouberg strand. Het is echt een geweldig uitzicht!

Na de pauze neem ik opnieuw het voortouw en na ongeveer 30 minuten ben ik echt op de top!! Het is een onwijs goed gevoel om bovenop de Tafelberg te staan! Het was een stevige klim, maar beslist de moeite waard. Het uitzicht is prachtig! We vieren het door met z'n allen de chocoladeletter van Sinterklaas te veroberen. Een chocoladeletter heeft nog nooit zo goed gesmaakt!

Gehaald, Bovenop de TafelbergBoven op de Tafelberg kan je verschillende paden op om het uitzicht aan alle kanten van het plateau te bekijken. Het is er erg windering en koud, ik ben blij dat ik naast mijn trui ook nog een jack mee heb genomen. We bekijken alles grondig en lunchen met de meegenomen broodjes. We rekken het zo lang we kunnen, maar de kabelbaan is nog steeds gesloten en we bereiden ons mentaal voor op de afdaling terug naar beneden. Dat wordt pas echt een aanslag op m'n spieren en durf, vrees ik. En dan, ineens, zien we mensen lopen die aan hun uiterlijk te zien duidelijk niet de berg opgeklommen zijn.... de kabelbaan is open! Halleluja, en we nemen de gondel naar beneden :-) Daar aangekomen ga ik in de hangmat van de lodge liggen, met uitzicht op de top van de berg en geniet nog een keer na van de tocht.

Oud en nieuw's Avonds staan we echter al weer boven op de berg. We kunnen er geen genoeg van krijgen ;-) Het is oudjaarsavond en we hebben besloten de jaarwisseling, samen met een paar honderd Zuid-Afrikaners, boven op de berg te vieren. Deze keer hebben we de makkelijke weg omhoog genomen, de wind is inmiddels behoorlijk afgenomen en de gondel omhoog maakt overuren. Bovenop het plateau vinden we een mooi plekje op een rots, met uitzicht op de lichtjes van de stad, die aan onze voeten ligt. Onder het genot van de meegenomen fles wijn en toastjes met Brie nemen we het afgelopen jaar nog even door. Even voor twaalven tellen we samen met alle mensen op de berg hardop af en dan zien we het het vuurwerk beneden in de haven omhoog gaan. We zitten zo hoog, dat het wel het mini-vuurwerk in Madurodam lijkt. Maar het is prachtig om te zien en een heel bijzonder gevoel om 2012 in te gaan boven op deze berg. Een beter begin van het nieuwe jaar en van de vakantie had ik me niet kunnen wensen!